Plansza główna jest gotowa. Przejdźmy do przygotowania planszy zdarzeń.
Ikony na tych kartach pokazują następujące rzeczy
Gracze umieszczają te kafelki na swojej planszy gracza, na górze, widoczną stroną "naładowaną" (z kryształem)
Na obrazku, rozłożona gra dla 4 graczy, dlatego tylko 3 maszyny, gracza w kolorze, który nie bierze udziału, są na planszy na różnych regionach:
W czasie roku, gracze będą po kolei wykonywali akcje, aż do momentu, kiedy zostanie wywołane zakończenie roku. Nastąpi to wtedy kiedy zostanie dobrana 5 karta regionu.
Kiedy jest runda pierwszego gracza, to dobiera on wierzchnią kartę ze stosu kart regionów na planszy wydarzeń i kładzie są na pierwszym wolnym polu od lewej na planszy wydarzeń.
Może w ten sposób wylosować kartę regionu lub wtasowaną wcześniej kartę Colossus'a.
Jeżeli wylosował kartę regionu:
Jeżeli wylosował kartę Colossus'a to kładzie ją na polu na torze wydarzeń i po kolei robi wszystkie rzeczy jakie wynikają z konkretnej karty Colossus's opisanych w następnej sekcji .
Następnie każdy gracz po kolei wykonuje swoje akcje (w następnych sekcjach zostały po kolei rozpisane poszczególne akcje, tutaj jest ogólny zarys).
Akcje graczy
Na początku gracz decyduje czy chce się ruszyć na inny węzeł czy rozstawić obóz (nie ruszać się). Musi wybrać jedno albo drugie.
Następnie gracz może zdecydować się:
a) Nie wykonywać żadnej akcji
b) Wykonać jedną akcję standardową
c) Wykonać jedną akcję specjalną
d) Wykonać jedną akcję standardową i jedną akcję specjalną w dowolnej kolejności
Po wykonaniu akcji, bądź spasowaniu tura przechodzi do następnego gracza aż do momentu wywołania końca roku czyli rozegrania ostatniej rundy po wyłożeniu piątej karty regionu na torze wydarzeń.
Jeżeli chcesz się poruszyć na inny węzeł swoim poszukiwaczem (lub nie możesz rozbić obozu) to za darmo możesz poruszyć się o dwa węzły, co jest pokazane na Twojej planszy gracza
Na początku gry nie możesz ruszyć się o więcej pół. Jednak jeżeli będziesz budował maszyny (zdejmował je z planszy gracza i stawiał na planszy) to będziesz odkrywał dodatkowe bonusy i możliwości.
Po wybudowaniu pierwszego Harvestera będziesz mógł wydawać niebieskie kryształy Qoam, żeby ruszać się o dodatkowe węzły, co pokazuje ten obrazek.
Po wybudowaniu drugiego Harvestera uzyskasz kolejny darmowy ruch.
Po wybraniu akcji ruchu przesuwasz swojego Poszukiwacza po węzłach:
Jeżeli nie chcesz się poruszać to możesz rozbić obóz, ale kosztuje to 1 niebieski kryształ Qoam, co jest zaznaczone na planszy gracza.
Czyli - wydajesz jeden niebieski kryształ (jeśli masz) i nie ruszasz swojego Poszukiwacza.
Wydobycie (Extract) daje Ci możliwość zebrania kryształów i aktywowanie Twoich machin na planszy.
Jeżeli nie masz pustego pojemnika (pustego pola), to możesz opróżnić jeden ze swoich pojemników (wyrzucić wszystkie kryształy, które tam leżą) i umieścić w nim nowo zebrane kryształy.
Możesz też odrzucić zebrane kryształy zamiast opróżniać jeden ze swoich pojemników
Aktywacja machiny
Po wykonaniu akcji wydobycia możesz, w dowolnej kolejności aktywować twoje maszyny w regionach przylegających do węzła, na którym stoi Twój poszukiwacz, dzięki czemu otrzymujesz dodatkowy bonus.
Masz 3 rodzaje machin i aktywowanie każdej z nich daje inny bonus, co jest zaznaczone na torze wydarzeń
Harvester
Możesz wziąć dodatkowy kryształ z regionu, na którym stoi Harvester i wkładasz je do tego samego pojemnika, do którego w tej rundzie włożyłeś zebrane kryształy.
Możesz dobrać kartę Curio (nie możesz tego zrobić, jeżeli osiągnąłeś limit kart na ręku wyznaczony przez karty po lewej stronie twojej planszy gracza)
Jeżeli zbierzesz kryształ z pola, gdzie stoi Twój refiner to otrzymujesz 2 punkty reputacji (przesuń swój znacznik reputacji o dwa pola na torze reputacji na około planszy)
Tak akcja pozwala Ci wystawić machinę ze swojej planszy gracza na region na planszy głównej.
Wystawiając machiny na planszę odkrywasz nowe możliwości akcji na swojej planszy gracza (odsłaniając grafiki). Może to być więcej ruchu, ataku lub pojemników do przechowywania kryształów. Takie bonusy są już do końca gry.
W przypadku odsłaniania machin z ostatniej kolumny (Refinery), zdobywasz bonusy natychmiastowe.
Wszystkie działania bonusów zostały opisane w sekcji Bonusy Planszy Gracza w dalszej części.
Jest to jedna z akcji standardowych, dzięki której możesz usunąć pasożyta z regionu przylegającego do węzła, na którym stoi Twój poszukiwacz. Pasożyty przeszkadzają w uruchamianiu machin podczas akcji wydobycia.
Możesz wydać dowolną ilość kryształów, aby usunąć tyle pasożytów ile chcesz z przylegających regionów.
Jeżeli masz więcej siły to możesz usunąć pasożyty z kilku regionów jednocześnie, np. mając wybudowaną z pierwszego rzędu masz już 2 siły, więc wydając jeden szary kryształ możesz usunąć po 1 pasożycie na dwóch regionach lub 2 pasożyty na jednym regionie.
Jedna z akcji standardowych.
Jeżeli Twój poszukiwacz stoi na jednym z trzech węzłów na około krateru na którym stoi Colossus to możesz go zbadać.
Jedna z akcji standardowych.
Jeżeli Twój poszukiwacz stoi na jednym z 5 węzłów na około Miasta (kółko na środku) to możesz wybrać jeden z dostępnych Apparatusów dla danego roku, czyli wziąć jeden z kafelków na wierzchu z numerem roku, który jest aktualnie (I, II lub III).
Wszystkie bonusy zostały rozpisane w dziale Apparatus - bonusy. Znajdziesz je w menu.
Jedna z akcji standardowych.
Jeżeli Twój poszukiwacz stoi na jednym z węzłów na około krateru (kółka na około planszy, po których porusza się Colossus) w kolorze zdobytego przez Ciebie Apparatusa (czyli wetkniętego po prawej stronie w Twoją planszę gracza) to możesz go zainstalować, czyli przenieść poniżej planszy gracza i zdobyć dzięki temu punkty reputacji na koniec gry.
Przemieść kafelek Apparatusa z prawej strony Twojej planszy gracza na dół i umieść go w miejscu odpowiadającemu numerowi danego Apparatusa (I do I, II do II, III do III)
Jedna z akcji specjalnych.
Jeżeli masz na ręku karty Curio to możesz zagrać jedną w swojej rundzie. Większość kart to karty o jednorazowym działaniu, ale są karty, które dają stałe ulepszenia i takie karty zostają już z Tobą do końca gry, jednak takich stałych ulepszeń możesz mieć ograniczą ilość co wskazują karty po prawej stronie Twojej planszy gracza.
Jedna z akcji specjalnych.
Jeżeli Twój Emergency Power Supply jest naładowany (Strona kolorową u góry) to możesz go użyć.
Jeżeli na torze wydarzeń zostanie wyłożona 5 karta regionu rozegrajcie ostatnią rundę.
Na koniec każdy gracz liczy ile zabił pasożytów (ile pasożytów leży przed jego planszą gracza) i otrzymujecie punkty w zależności od liczby graczy:
2-3 graczy: Gracz z największą ilością zabitych pasożytów otrzymuje 9 punktów reputacji, drugi w kolejności 4 a trzeci 1 punkt reputacji
4-5 graczy: Gracz z największą ilością zabitych pasożytów otrzymuje 10 punktów reputacji, drugi w kolejności 6, trzeci 2 punkt reputacji a czwarty 1 punkt reputacji
Jeżeli gracz nie zabił żadnego pasożyta to nie otrzymuje żadnych punktów reputacji.
Na koniec odrzuć wszystkie niezebrane kafelki Apparatusów z danego roku (np. na koniec I roku, odrzuć wszystkie kafelki z numerem I na planszy)
Po rozegraniu do końca 3 roku, na koniec gracze otrzymują dodatkowe punkty reputacji.
Liczba Odłamków | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Punkty | -15 | 0 | 5 | 10 | 20 | 30 |
W przypadku zdjęcia powyżej na koniec gry gracz otrzymuje:
Wygrywa gracz z największą liczbą punktów reputacji
Jeżeli Twój poszukiwacz ma zostać ranny możesz odrzucić z ręki kartę Curio i uchronić się przed raną.
Jeżeli nie możesz lub nie chcesz odrzucić karty z ręki, twój Poszukiwacz zostaje ranny:
Poniżej spis kolorów kryształów i na co można je wydać:
Służą do opłacania kosztu postawienia obozu, albo dodatkowy ruch, jeżeli mamy taką umiejętność na planszy gracza
Służą do opłacania kart Curio
Służą do opłacania kosztu akcji zabijania pasożytów
Służą do opłacania kosztu wydobycia Odłamków z podstawy Colossus'a
W przypadku opłacania kosztu wystawienia machiny jest to kryształ joker, można go użyć zamiast innego koloru
Poniżej znajduje się opis wszystkich kart ekwipunku, które każdy gracz losuje na początku gry:
W czasie akcji ruchu możesz ruszyć się o 3 węzły zamiast o 2 (twój ruch jest ulepszony o jeden).
Na koniec gry, w czasie ostatecznego punktowania zdobywasz dodatkowo 3 punkty za każdy Odłamek jaki posiadasz na swojej planszy gracza.
Na początku swojej pierwszej tury w każdy roku (czyli 3 razy), możesz wybrać kolor kryształu i wziąć 3 takie kryształy i włożyć do swojego pojemnika. Działa to tak samo jak akcja zebrania kryształów, więc dobrane w ten sposób kryształy możesz włożyć do pustego pojemnika lub możesz opróżnić jakiś pojemnik, żeby włożyć tam te kryształy. Nie możesz dołożyć nowych kryształów do zajętego pojemnika.
Na początku swojej pierwszej tury w każdy roku (czyli 3 razy), możesz dobrać do dwóch kart Curio. Oczywiście nie możesz przekroczyć limitu kart na ręku jaki masz (to ile możesz mieć kart na ręku symbolizuje ilość ikon kart w sumie na dwóch kartach - sprzętu i postaci, po prawej stronie Twojej planszy gracza)
Zaczynasz grę z dodatkową bronią (siłą, czyli tak jakbyś od samego początku miał dwa miecze). Dodatkowo, jeżeli podejmujesz akcję zabicia pasożytów to otrzymujesz 2 punkty reputacji.
Na końcu każdego roku (czyli w sumie 3 razy), zdobądź 5 punktów reputacji, jeżeli twój poszukiwacz będzie stał na węźle (polu) na około krateru (jednego z dużych kółek na około planszy)
Na koniec gry, podczas końcowego podliczania punktów zdobądź 2 punkty reputacji zamiast 1 za każdy kryształ w twoich pojemnikach.
Jak instalujesz Apparatusa to otrzymujesz od razu 4 punkty reputacji (czyli w momencie jak przenosisz kafelek Apparatusa z lewej strony twojej planszy gracza na dół. Możesz tak zdobyć w sumie 12 punktów, ponieważ możesz zainstalować w sumie 3 Apparatusy)
Możesz wykonać akcję wystawienia machiny jako akcję specjalną. Oznacza to, że w sumie podczas jednej rundy możesz wystawić dwie machiny, raz jako akcję standardową, raz jako akcję specjalną.
Za każdym razem kiedy wykorzystuje Emergency Power Supply do wykonania pierwszego efektu (Overcharge Machinery), czyli dobrania kryształów z regionów, gdzie masz machiny (opisane przy akcji wykorzystania Emergency Power Supply) to dodatkowo dobierz jedną kartę Curio. Pamiętaj, że nie możesz przekroczyć limitu kart na ręku, określone przez twoje karty sprzętu i bohatera.
Poniżej znajdziesz opisy specjalnych umiejętności twoich Poszukiwaczy:
Na końcu każdego roku, podczas twojej ostatniej tury (czyli tuy po pojawieniu się 5 karty regionu na torze wydarzeń) możesz wykonać dwie standardowe akcje zamiast normalnie jednej (czyli możesz wykonać dwie standardowe i jedną specjalną czyli w sumie 3 akcje).
Za każdym razem kiedy wykorzystujesz Emergency Power Supply możesz wziąć z zasobów ogólnych jeden dowolny kryształ Qoam, dowolnego koloru i dołożyć do którego kolowiek pojemnika, bez konieczności opróżniania już jego zawartości (Czyli po prostu dokładasz 1 kryształ).
Wystawienie machin i kupowanie kart Curio kosztuje Cię 1 kryształ mniej (jeżeli koszt wynosi 1 kryształ to nic nie płacisz). W przypadku zdobywania punktów za wystawienie machiny, liczysz punkty tak jakbyś zapłacił pełny koszt wystawienia.
Na końcu każdego roku, podczas twojej ostatniej tury (czyli tuy po pojawieniu się 5 karty regionu na torze wydarzeń) możesz przesunąć swojego poszukiwacza na dowolny węzeł (pole) na planszy zamiast wykonywać standardową akcję ruchu.
Za każdym razem kiedy zagrywasz kartę Curio, otrzymujesz 1 punkt reputacji
Za każdym razem kiedy wykonujesz akcję zbadania Colossusa zdobywasz 3 razy więcej punktów niż byś zdobył normalnie (jeżeli odkryłeś odłamek z numerem 2 i zapłaciłeś 2 różowe kryształy, to zamiast 2 punktów reputacji zdobywasz 6)
Jeżeli twój Poszukiwacz zostanie ranny oraz na początku roku zdejmij z niego zbroję. Na koniec tury, jeżeli nie wykonałeś akcji specjalnej możesz założyć zbroję na poszukiwacza. Kiedy twój poszukiwacz ma na sobie zbroję możesz wykonać akcję zbadania Colossusa, Zdobycia Apparatusa i Instalacji Apparatusa jako akcje specjalne. Oznacza to, że możesz te akcje wykonać dwukronie w swojej turze, raz jako akcję standardową i raz jako akcję specjalną.
Poniżej opis jednorazowych kart Curio:
Weź z zasobów ogólnych tyle kryształów i w takim kolorze jaki są wskazane na karcie. W przypadku "wild" kryształów, możesz sam wybrać kolor, ale wszystkie muszą być w tym samym kolorze. Pobrane w ten sposób kryształy wkładasz do pustego pojemnika na swojej planszy gracza lub opóżniasz zajęty pojemnik w celu włożenia tam nowych.
Dobierz jedną lub dwie karty Curio. Pamiętaj, że nie możesz przekroczyć limitu kart na ręku wyznaczonego przez twoje karty Poszukiwacza i Ekwipunku
Natychmiast zdobądź tyle punktów reputacji ile jest wskazanych na karcie.
Zaraz po zakończeniu akcji ruchu możesz poruszyć się o tyle dodatkowych pól ile wskazanych jest na karcie (jest to uznane za kontynuację ruchu, nie możesz więc wrócić na pole z którego zacząłeś ruch).
Zadaj rany wszystkim przeciwnym poszukiwaczom (czyli nie sobie) stojącym na tym samym węźle (polu) co twój poszukiwacz i na polach przyległych do tego pola, na którym stoisz. Zdobywasz tyle punktów reputacji ile jest wskazane na karcie za każdego uderzonego (nie koniecznei zranionego, jeżeli obronił się odrzuceniem karty Curio) w ten sposób poszukiwacza.
Naładuj swój rozładowany Emergency Power Supply
Wykonaj akcję Wystawienia Machiny, tak jakbyś wykonywał akcję standardową.
Wykonaj akcję Zdobycia Apparatusa, tak jakbyś wykonywał akcję standardową.
Wykonaj akcję Wydobycia, tak jakby śwykonywał akcję standardową.
Wykonaj akcję Zbadania Colossusa lub Zabicia Pasożyta, tak jakby śwykonywał akcję standardową.
Opis kart Ulepszeń, które kładziemy przed swoją planszą gracza. Przypominam, że możemy ich wystawić maksymalnie tyle ile wskazuje w sumie limit na karcie Poszukiwacza i ekwipunku. Jeżeli chcesz wyłożyć kartę ulepszenia, ale osiągnąłeś już limit to musisz odrzucić wybraną kartę obecnego ulepszenia.
Ta karta działa tak samo jak pojemnik, możesz przechowywać na niej kryształy (karta ta nie liczy się do punktacji za odkryte ulepszenia pojemników na planszy gracza)
Ta karta działa tak samo jak dodatkowa broń (siła), możesz dzięki tej karcie zabijać więcej pasożytów (karta ta nie liczy się do punktacji za odkryte ulepszenia broni na planszy gracza)
Ta karta działa tak samo jak dodatkowy ruch, możesz dzięki tej karcie ruszyć się o jeden węzeł (pole) więcej podczas akcji ruchu (karta ta nie liczy się do punktacji za odkryte ulepszenia ruchu na planszy gracza)
Za każdym razem kiedy wydajesz kryształy Qoam, możesz wcześniej zamienić dwa kryształy tego samego koloru z twoich pojemników (mogą to być kryształy z różnych pojemników) na jeden kryształ innego koloru, który od razu wykorzystasz do zapłacenia. Możesz skorzystać z tej karty tylko raz na akcję.
Za każdym razem kiedy aktywujesz Harvester możesz wziąć jeden kryształ dowolnego koloro z zasobów ogólnych zamiast drugiego kryształu z tego samego regionu (ale dalej musi być dostępy drugi kryształ do wzięcia na danym regionie. Nie możesz wykorzystać tej umiejętności, jeżeli w regionie nie ma żadnych kryształów).
Kiedy aktywujesz Harvester możesz wziąć dodatkowy kryształ z regionu, na którym stoi Harvester jeżeli jest dotępny (czyli w sumie zdobyć 3 kryształy, zamiast dwóch).
Kiedy aktywujesz Scavengera możesz zdecydować się odrzucić jedną kartę Curio z ręki zamiast dobrania jednej karty Curio i dzięki temu zdobyć 3 punkty reputacji.
Kiedy aktywujesz Scavenger możesz dobrać dwie karty Curio zamiast jednej. Nadal nie możesz przekroczyć limitu kart na ręku określonego przez karty poszukiwacza i ekwipunku.
Kiedy aktywujesz Rafinerię otrzymujesz 3 punkty reputacji zamiast dwóch.
Kiedy aktywujesz Rafinerię możesz zabić i zdobyć jednego pasożyta z tego samego regionu, na którym aktywowłeś Rafinerię
Działanie poszczególnych kafelków Apparatusów - za co dostajemy punkty
3 punkty za każdy Harvester, który masz aktualnie na planszy, np. 6 punktów za dwa Harvestery na planszy:
4 punkty za każdy Scavenger, który masz aktualnie na planszy, np. 8 punktów za dwa Scavengery na planszy:
4 punkty za każdą kartę stałego ulepszenia Curio, który masz aktualnie wyłożoną, np. 4 punkty za jedną kartę Curio stałego ulepszenia:
3 punkty reputacji za każde ulepszenie siły (broni) na twojej planszy gracza, np. 3 punkty za jedno odkryte ulepszenie broni:
5 punktów reputacji za każdy Odłamek jaki masz na swojej planszy gracza, np. 10 punktów za dwa Odłamki:
Poniżej znajduje się opis poszczególnych bonusów na planszy gracza:
Jak zbudujesz pierwszą machinę z pierwszego rzędu to odkryjesz ulepszenie ataku (broni), dzięki czemu za jeden szary kryształ Qoam będziesz mógł zabić dwa pasożyty. Jak zbudujesz następną machinę to za jeden szary kryształ będziesz mógł zabić 3 pasożyty.
Jak zbudujesz pierwszą machinę z drugiego rzędu to będziesz mógł ruszyć się o więcej węzłów podczas ruchu, płacąc za każdy ruch jednym niebieskim kryształem.
Jak zbudujesz drugą machinę to twój podstawowy ruch będzie wynosił 3 węzły, zamiast dwóch.
Jak zbudujesz pierwszą machinę w 3 rzędzie to odkryjesz kolejny pojemnik do przechowywania kryształów. Kolejne pole w 3 rzędzie odsłania 4 pojemnik do przechowywania kryształów.
Po zbudowaniu Rafinera z pierwszego rzędu, od razu otrzymujemy 5 punktów reputacji oraz możemy naładować kafelek Emergency Power Supply, jeżeli jest rozładowany.
Po zbudowaniu Rafinera z drugiego rzędu, od razu otrzymujemy 2 dowolne kryształy Qoam z zasobów ogólnych, które możemy dołożyć do dowolnego pojemnika oraz możemy naładować kafelek Emergency Power Supply, jeżeli jest rozładowany.
Po zbudowaniu Rafinera z trzeciego rzędu, od razu możemy dobrać dwie karty Curio, jeżeli mamy wolną przestrzeń na ręku (maksymalną ilość kart na ręku określają ikony na karcie poszukiwacza i ekwipunku) oraz możemy naładować kafelek Emergency Power Supply, jeżeli jest rozładowany.