W grze Brass Birmingham prowadzimy przedsiębiorstwo brytyjskie z regionu West Midlands w czasach angielskiej rewolucji przemysłowej w latach 1770 - 1870.
Gracze będą rywalizować między sobą o miano najlepszego przedsiębiorstwa budując różnego rodzaju przedsiębiorstwa i powiększając swoją sieć kanałów i kolei.
Gra dzieli się na dwa etapy: Erę Kanałową i Erę Kolejową, na koniec których następuje punktowanie.
Podczas każdej ery gracze będą rozgrywać swoje rundy, wykonując różne akcje poprzez zagrywanie kart z ręki.
Więcej o samej grze możecie dowiedzieć się tutaj:
Celem gry jest zdobycie największej liczby punktów zwycięstwa (PZ).
W Brass Birmingham punktuje się dwa razy, na koniec Ery Kanałowej i Ery Kolejowej.
Punkty zwycięstwa otrzymuje się tylko za 2 rzeczy:
1. Za posiadane połączenia kanałowe lub kolejowe między miastami (w zależności od ery)
Każdy żeton połączenia daje tyle punktów ile jest symboli połączenia w miastach, które dany połączenie łączy, np.
2. Za sprzedane (czyli odwrócone) przedsiębiorstwa
Każde odwrócone przedsiębiorstwo, czyli takie ma górną połowę kafelka czarną, daje tyle punktów zwycięstwa ile jest zaznaczone w lewym, dolnym rogu:
Przygotowanie planszy gry przebiega w XX krokach:
1. Na środku połóż planszę dowolną stroną. Jedna przedstawia stronę dzienną, druga nocną - wybierzcie tę, która wam bardziej odpowiada.
2. W grze występują 4 typy kart:
Wszystkie karty, w prawym dolnym rogu, mają napisane dla ilu graczy są przeznaczone. Odłóż do pudełka te, które są przeznaczone dla większej liczby graczy niż jest was.
Aby to ułatwić, karty zostały oznaczone odpowiednimi kolorami. W grze 2-osobowej odrzuć karty w kolorze niebieskim i turkusowym, a w grze 3-osobowej odrzuć karty turkusowe.
3. Żetony kupców tak samo mają, na górnej krawędzi mają zaznaczone dla ilu graczy należy je wykorzystać. Odłóż do pudełka te, które nie będą brały udziału w waszej rozgrywce.
4. Weź talię kart i rozdziel je na trzy stosy: karty jokerów miast, karty jokerów przedsiębiorstw i pozostałe karty. Każdy z tych stosów połóż w odpowiednim miejscu, w lewej, górnej części planszy (karty jokerów leżą odwrócone, pozostałe karty są zakryte)
5. Weź żetony kupców, pomieszaj je i losowo rozłóż na około planszy na polach kupców oznaczonych liczbą graczy biorących udział w rozgrywce.
6. Teraz, obok żetonów kupców, które położyłeś, umieść po 1 beczce piwa.
7. Po prawej stronie planszy znajduje się Rynek Węgla - na wszystkich polach oprócz jednego, na samym dole z wartością 1, umieść po jednej czarnej kostce węgla.
8. Po prawej stronie planszy znajduje się Rynek Żelaza- na wszystkich polach oprócz dwóch, na samym dole z wartością 1, umieść po jednej pomarańczowej kostce żelaza.
9. Pozostałe zasoby węgla (czarne kostki) i żelaza (pomarańczowe kostki) oraz piwa (beczki) umieść obok planszy, tworząc zasoby ogólne.
10. Wszystkie monety (pieniądze) umieść obok planszy tworząc bank.
1. Każdy gracz bierze dla siebie planszetkę gracza:
2. Każdy gracz bierze z banku £17
3. Każdy gracz wybiera swój żeton postaci (reprezentuje on również konkretny kolor):
4. W kolorze swoich postaci, gracze biorą żetony połączeń
5. W kolorze swoich postaci, gracze biorą żetony przedsiębiorstw: przędzalnie, kopalnie węgla, huty żelaza, manufaktury, wytwórnie ceramiki oraz browary.
6. Umieść żetony przedsiębiorstw na odpowiednich polach na swojej planszy gracza jaśniejszą stroną do góry.
7. Umieść znacznik punktów zwycięstwa (sześciokąt) na polu 0 na torze postępu po prawej stronie planszy
8. Umieść znacznik dochodu (okrągły) na polu 10 na torze postępu po prawej stronie planszy (zauważ, że znacznik ten wskazuje dochód "0" - ta wartość w złotym polu).
9. Każdy gracz dobiera 8 kart z talii dobierania, które tworzą jego początkową rękę.
10. Każdy gracz dobiera jeszcze jedną kartę z talii dobierania i kładzie ją zakrytą obok swojej planszy gracza tworząc stos kart odrzuconych.
11. Żeton postaci kładziemy na odpowiednich polach po prawej stronie na planszy, w losowo wybranej kolejności
Rozgrywka podzielona jest na dwie ery: kanałową i kolejową.
W każdej erze gracze będą rozgrywali rundy. W każdej erze będzie 8/9/10 rund w zależności od liczby graczy (4/3/2 graczy).
Rozgrywka w każdej erze toczy się w rundach, w których gracze wykonują swoje tury. W swojej turze każdy gracz wykonuje 2 akcje. Era kończy się kiedy skończą się karty do dobierania i karty na ręku graczy.
Podczas swojej tury wykonaj dwie akcje (musisz wykonać 2 akcje)
Za każdą wykonaną akcję musisz odrzucić kartę z ręki (jaką, zależy od wykonanej akcji) na stos kart odrzuconych
Po wykonaniu 2 akcji dobierz tyle kart z talii dobierania, żeby mieć dokładnie 8 kart na ręku
Pieniądze, które wydałeś w swojej turze umieść na żetonie swojej postaci na torze kolejności:
1. Budowa - aby zbudować przedsiębiorstwo na planszy
2. Przebudowa - aby zastąpić żeton już wybudowanego przedsiębiorstwa żetonem tego samego przedsiębiorstwa, ale wyższego poziomu
3. Rozbudowa połączeń - aby postawić na planszy połączenie (kanałowe lub kolejowe w zależności od ery), żeby móc budować przedsiębiorstw w innych miastach i móc je sprzedawać po połączeniu z żetonami kupców
4. Rozwój - żeby uzyskać dostęp do przedsiębiorstw z wyższego poziomu (ponieważ budujemy przedsiębiorstwa od tego z najniższym numerem)
5. Sprzedaż - żeby odwrócić żeton wybudowanego swojego przedsiębiorstwa i dostać za to punkty zwycięstwa
6. Pożyczka - żeby dostać z banku pożyczkę £30 i cofnąć wskaźnik dochodu o 3 pola
7. Rozpoznanie - żeby wymienić 2 karty z ręki na kartę jokera przedsiębiorstwa i jokera miasta
8. Pass - aby nie wykonywać żadnej innej akcji
W grze Brass Birmingham zdobywamy punkty za dwie rzeczy: sprzedaż przedsiębiorstw i wybudowane połączenia. Jednak mamy do wykonania znacznie więcej akcji, które są od siebie bardzo zależne, dlatego poniżej przedstawiam schemat co należy zrobić, żeby dojść do zdobywania punktów zwycięstwa. Mam nadzieję, że będzie to pomocne, zwłaszcza przy pierwszych rozgrywkach.
Ten opis dotyczy przedsiębiorstw: manufaktura, przędzalnia i wytwórnia ceramiki
Żeby mieć przedsiębiorstwo trzeba je najpierw wybudować wykonując akcję budowa
1. Wybierz miasto, gdzie budujesz
2. Musisz opłacić koszt surowców (węgiel lub żelazo)
3. Musisz opłacić koszt budowy w £
Żeby odwrócić przedsiębiorstwo trzeba wykonać akcję sprzedaży
1. Przedsiębiorstwo musi być połączone z żetonem kupca tego samego rodzaju (nie muszą to być twoje połączenia, chodzi o ciągłą linię połączeń różnych graczy, do odpowiedniego żetonu kupca)
2. Musisz mieć wymaganą ilość piwa
3. Zwiększasz swój postęp (o tyle ile zaznaczone w prawym dolnym rogu)
Na koniec Ery dostaniesz punkty za swoje odwrócone przedsiębiorstwa (tyle punktów ile jest zaznaczone po prawej na dole żetonu odwróconego przedsiębiorstwa)
Jeżeli wybudujesz przedsiębiorstwo I poziomu to po erze kanałowej zostaje ono zabrane z planszy i odrzucone do pudełka. Na planszy po erze kanałowej zostają tylko przedsiębiorstwa II i wyższego poziomu
W grze Brass Birmingham zdobywamy punkty za dwie rzeczy: sprzedaż przedsiębiorstw i wybudowane połączenia. Jednak mamy do wykonania znacznie więcej akcji, które są od siebie bardzo zależne, dlatego poniżej przedstawiam schemat co należy zrobić, żeby zdobyć punkty zwycięstwa za wybudowane połączenia. Mam nadzieję, że będzie to pomocne, zwłaszcza przy pierwszych rozgrywkach.
Żeby dostać punkty za wybudowane połączenia trzeba je najpierw wybudować wykonując akcję rozbudowa połączeń
1. Wybierz połączenie, które chcesz zbudować
2. Musisz opłacić koszt pieniędzy
3. Musisz opłacić koszt surowców budując połączenia kolejowe (węgiel)
Na koniec ery, za każdy żeton połączenia, otrzymasz tyle punktów zwycięstwa ile jest symboli połączeń na przedsiębiorstwach w miastach, które dane połączenie łączy.
Na koniec ery kanałowej wszystkie połączenia są usuwane z planszy!
Kopalnie węgla, huty żelaza i browary nie są zwykłymi przedsiębiorstwami i nie sprzedajemy ich, żeby je odwrócić. Dalej jednak odwrócone dają nam punkty zwycięstwa.
Te 3 typy przedsiębiorstw odwracane są wtedy, kiedy skończą się na nich zasoby, więc chcemy je wybudować tak, żeby jak najszybciej zostały opróżnione.
Żeby mieć przedsiębiorstwo trzeba je najpierw wybudować wykonując akcję budowa
1. Wybierz miasto, gdzie budujesz
2. Musisz opłacić koszt surowców (węgiel lub żelazo)
3. Musisz opłacić koszt budowy w £
4. Po wybudowaniu wykładasz tyle kosteczek surowców danego typu ile jest narysowanych na danym przedsiębiorstwie
Teraz masz możliwość sprzedania swoich surowców węgla i żelaza na rynek
1. Przenieś kosteczki surowców z żetonu kopalni węgla lub huty ma puste pola na rynku, zaczynając od tych najdroższych
2. Za każdą przyniesioną w ten sposób kosteczkę weź z banku tyle pieniędzy ile jest zaznaczone na polu rynku, które właśnie zapełniłeś
Jeżeli żeton przedsiębiorstwa nie ma już surowców to odwracasz go na drugą stronę i dzięki temu zapewni Ci punkty na koniec ery
Jeżeli na żetonie przedsiębiorstwa zostały jeszcze jakieś kosteczki surowców to musisz poczekać, aż zostaną one wykorzystane do akcji budowa przez Ciebie lub innych graczy i wtedy jak w pewnym momencie żeton będzie pusty to będziesz mógł go odwrócić.
Runda kończy się wtedy kiedy każdy gracz rozegra swoje 2 akcje (wyjątkiem jest pierwsza tura, gdzie każdy wykonuje tylko 1 akcję).
Po tym następuje koniec rundy i należy określić kolejność graczy na następną turę i pobrać dochód:
Aby ustalić kolejność graczy, którą oznaczamy naszymi żetonami postaci na torze kolejności należy sprawdzić ile pieniędzy leży na poszczególnych żetonach.
Nową kolejność ustalamy od najmniejszych wydatków do największych. Tak więc, gracz, który wydał najmniej będzie pierwszym graczem w następnej turze a ten, który wydał najwięcej będzie ostatni.
Po ustaleniu kolejności pieniądze z żetonów postaci należy odłożyć do banku zerując w ten sposób ilość wydanych pieniędzy przez wszystkich graczy.
Każdy gracz pobiera z banku tyle pieniędzy ile wynosi jego poziom dochodu oznaczony wartością w złotej monecie przy aktualnej pozycji znacznika dochodu na torze postępu (okrągły żeton).
Jeżeli Twój poziom dochodu jest ujemny to musisz wpłacić tyle pieniędzy do banku.
Po ustaleniu nowej kolejności i pobraniu/opłaceniu dochodu pierwszy gracz zaczyna swoją nową turę i wykonuje 2 akcje.
Jeżeli gracze nie mają już kart na ręku (skończyły się karty dobierania i te na ręku) to następuje koniec Ery.
Należy przejść do przeprowadzenia zakończenia Ery Kanałowej lub Kolejowej.
Jeżeli na koniec rundy gracze nie mają już kart na ręku (skończyły się karty dobierania i te na ręku) to następuje koniec Ery.
Jeżeli to pierwsza taka sytuacja to następuje koniec Ery Kanałowej.
Każdy Twój żeton połączenia daje tyle punktów ile jest symboli połączeń w przedsiębiorstwach, które dane połączenie łączy (niezależnie do jakiego gracza należą). Przesuń sześciokątny znacznik na torze postępu o odpowiednią ilość pół.
Po podliczeniu punktów usuńcie z planszy wszystkie żetony połączeń kanałowych:
Każdy gracz dostaje punkty za swoje sprzedane (odwrócone) żetony przedsiębiorstw.
Ilość punktów zwycięstwa zaznaczona jest po lewej na dole na żetonie przedsiębiorstwa.
Na końcu Ery Kanałowej przechodzimy jeszcze do przygotowania rozgrywki przed Erą Kolejową.
Usuńcie z planszy wszystkie wystawione żetony przedsiębiorstw z numerem I i odrzućcie je do pudełka:
Wszystkie żetony na planszy z wyższymi numerami zostają!
Jeżeli obok żetonu kupca znajduje się puste pole beczki browaru to wystawcie tam nową beczkę:
Potasujcie razem wszystkie odrzucone karty graczy i przygotujcie nową talię kart dobierania.
Każdy gracz dobiera z talii dobierania 8 nowych kart.
Jeżeli na koniec rundy gracze nie mają już kart na ręku (skończyły się karty dobierania i te na ręku) to następuje koniec Ery.
Jeżeli to druga taka sytuacja to następuje koniec Ery Kolejowej i po podliczeniu punktów koniec całej gry.
Każdy Twój żeton połączenia daje tyle punktów ile jest symboli połączeń w przedsiębiorstwach, które dane połączenie łączy (niezależnie do jakiego gracza należą). Przesuń sześciokątny znacznik na torze postępu o dopowiednią ilość pół.
Każdy gracz dostaje punkty za swoje sprzedane (odwrócone) żetony przedsiębiorstw.
Ilość punktów zwycięstwa zaznaczona jest po lewej na dole na żetonie przedsiębiorstwa.
Gracz z największą ilością punktów zwycięstw wygrywa grę!
W celu przeprowadzenia akcji budowy należy wykonać poniższe kroki:
W przeciwieństwie do pozostałych akcji w trakcie budowy nie możesz zagrać dowolnej karty, ale musisz zagrać konkretną, wymaganą kartę.
Karta miasta może być wykorzystana do wybudowania dostępnego przedsiębiorstwa w mieście, które ta karta wskazuje, uwaga, nawet jeżeli to miasto nie należy do twojej sieci przedsiębiorstw
Karta miasta joker może być wykorzystana jako dowolna karta miasta
Karta przedsiębiorstwa może być wykorzystana do wybudowania przedsiębiorstwa jakie wskazuje w dowolnym mieście, które należy do Twojej sieci przedsiębiorstw.
Karta przedsiębiorstwa joker może być wykorzystana do wybudowania dowolnego przedsiębiorstwa w dowolnym mieście, które należy do Twojej sieci przedsiębiorstw.
Po zbudowaniu przedsiębiorstwa musisz opłacić jego koszt pieniężny zaznaczony na planszetce gracza po lewej stronie:
Uwaga, pieniądze kładziesz na żetonie swojej postaci, a nie do banku. Będzie to później potrzebne do ustalenia nowej kolejności graczy w następnej turze.
Po zbudowaniu przedsiębiorstwa musisz opłacić jego koszt surowców zaznaczony na planszetce gracza po lewej stronie:
Aby opłacić koszt węgla miasto, w którym wybudowałeś przedsiębiorstwo musi być połączone za pomocą sieci połączeń (patrząc na żetony połączeń wszystkich graczy) z dowolną kopalnią węgla (nie musi należeć do Ciebie), na której są jakieś dostępne surowce. Takie surowce pobierasz za darmo!
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców na połączonych kopalniach (lub nie są połączone z miastem, gdzie budujesz) to możesz kupić węgiel z rynku, ale musisz mieć połączenie z żetonem kupców z symbolem dwóch strzałek. Węgiel kupujesz od najtańszego dostępnego.
Aby opłacić koszt żelaza miasto, w którym wybudowałeś przedsiębiorstwo nie musi być połączone z hutą żelaza:
Potrzebne żelazo pobierasz z dowolnej huty (nie musi być najbliższa).
Jeżeli potrzebujesz więcej niż 1 żelazo, możesz je pobrać z jednej lub z różnych hut na planszy.
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców w hutach na planszy to możesz kupić żelazo z rynku (nie musisz mieć połączenia z żetonem kupców). Żelazo kupujesz od najtańszego dostępnego.
Jeśli zbudowałeś kopalnię węgla, hutę żelaza to umieść na tym żetonie przedsiębiorstwa tyle kosteczek surowca ile jest narysowane po prawej stronie na dole tego żetonu.
Jeżeli wybudowałeś browar to umieść 1 beczkę na tym żetonie jeżeli jest era kanałowa lub 2 beczki jeżeli jest era kolejowa.
Jeżeli wybudowałeś kopalnię węgla to sprawdź czy jest ona połączona z polem kupców z symbolem dwóch strzałek (nawet jeżeli na tym polu nie ma żetonu kupców). Jeżeli jest to następuje sprzedaż surowców.
Jeżeli wybudowałeś hutę żelaza to następuje sprzedaż surowców niezależnie od tego czy jest on z czymś połączona.
Natychmiast przenieś z żetonu przedsiębiorstwa kostki surowców na puste pola odpowiedniego rynku, zaczynając od zapełniania pól o najwyższej wartości (od góry).
Za każdą przeniesioną kosteczkę weź z banku tyle pieniędzy ile jest zaznaczone w monecie na wysokości pola, które zapełniłeś.
Jeżeli w ten sposób kopalnia lub huta nie ma już żadnych surowców to od razu odwracasz ją na drugą stronę (co da Ci punkty na koniec ery).
Jeżeli nie masz na planszy jeszcze żadnego połączenia lub przedsiębiorstwa, to znaczy, że nie masz jeszcze swojej sieci przedsiębiorstw, więc możesz wykonać akcję budowy w dowolnym mieście, jeżeli oczywiście masz do tego odpowiednią kartę.
Na planszy możesz znaleźć dwa pola browarów, które nie znajdują się w żadnym mieście - to są wiejskie browary.
Możesz wybudować browar na tych polach wyłącznie wykorzystując kartę przedsiębiorstwa browaru lub kartę przedsiębiorstwa joker. Karta miasta ani karta miasta joker nie działają w tych lokacjach.
Aby wybudować te browary musisz mieć zapewnione odpowiednie połączenie do tych lokalizacji.
Akcję przebudowy możesz wykonać na dowolnym swoim już wybudowanym żetonie przedsiębiorstwa lub na żetonie kopalni węgla lub huty żelaza należących do innych graczy, jeżeli nigdzie na planszy i na rynku nie ma surowca, które te przedsiębiorstwo produkuje (węgiel lub żelazo).
Aby wykonać akcję przebudowy swojego przedsiębiorstwa
Podobnie jak w przypadku akcji budowy nie możesz zagrać dowolnej karty, ale musisz zagrać konkretną, wymaganą kartę.
Karta miasta może być wykorzystana do wybudowania dostępnego przedsiębiorstwa w mieście, które ta karta wskazuje, uwaga, nawet jeżeli to miasto nie należy do twojej sieci przedsiębiorstw
Karta miasta joker może być wykorzystana jako dowolna karta miasta
Karta przedsiębiorstwa może być wykorzystana do wybudowania przedsiębiorstwa jakie wskazuje w dowolnym mieście, które należy do Twojej sieci przedsiębiorstw.
Karta przedsiębiorstwa joker może być wykorzystana do wybudowania dowolnego przedsiębiorstwa w dowolnym mieście, które należy do Twojej sieci przedsiębiorstw.
Po zbudowaniu przedsiębiorstwa musisz opłacić jego koszt pieniężny zaznaczony na planszetce gracza po lewej stronie:
Uwaga, pieniądze kładziesz na żetonie swojej postaci, a nie do banku. Będzie to później potrzebne do ustalenia nowej kolejności graczy w następnej turze.
Po zbudowaniu przedsiębiorstwa musisz opłacić jego koszt surowców zaznaczony na planszetce gracza po lewej stronie:
Aby opłacić koszt węgla miasto, w którym wybudowałeś przedsiębiorstwo musi być połączone za pomocą Twojej sieci połączeń z dowolną kopalnią węgla (nie musi należeć do Ciebie), na której są jakieś dostępne surowce. Takie surowce pobierasz za darmo!
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców na połączonych kopalniach to możesz kupić węgiel z rynku, ale musisz mieć połączenie z żetonem kupców z symbolem dwóch strzałek. Węgiel kupujesz od najtańszego dostępnego.
Aby opłacić koszt żelaza miasto, w którym wybudowałeś przedsiębiorstwo nie musi być połączone z hutą żelaza.
Potrzebne żelazo pobierasz z dowolnej huty (nie musi być najbliższa).
Jeżeli potrzebujesz więcej niż 1 żelazo, możesz je pobrać z jednej lub z różnych hut na planszy.
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców w hutach na planszy to możesz kupić żelazo z rynku (nie musisz mieć połączenia z żetonem kupców). Żelazo kupujesz od najtańszego dostępnego.
Jeśli zbudowałeś kopalnię węgla, hutę żelaza to umieść na tym żetonie przedsiębiorstwa tyle kosteczek surowca ile jest narysowane po prawej stronie na dole tego żetonu.
Jeżeli wybudowałeś browar to umieść 1 beczkę na tym żetonie jeżeli jest era kanałowa lub 2 beczki jeżeli jest era kolejowa.
Jeżeli wybodwałeś kopalnię węgla to sprawdź czy jest ona połączona z polem kupców z symbolem dwóch strzałek (nawet jeżeli na tym polu nie ma żetonu kupców). Jeżeli jest to następuje sprzedaż surowców.
Jeżeli wybudowałeś hutę żelaza to następuje sprzedaż surowców niezależnie od tego czy jest on z czymś połączona.
Natychmiast przenieś z żetonu przedsiębiorstwa kostki surowców na puste pola odpowiedniego rynku, zaczynając od zapełniania pól o najwyższej wartości (od góry).
Za każdą przeniesioną kosteczkę weź z banku tyle pieniędzy ile jest zaznaczone w monecie na wysokości pola, które zapełniłeś.
Jeżeli w ten sposób kopalnia lub huta nie ma już żadnych surowców to od razu odwracasz ją na drugą stronę (co da Ci punkty na koniec ery).
Aby wykonać akcję sprzedaży wykonaj poniższe kroki:
1. Odrzuć dowolną kartę na stos kart odrzuconych
2. Wybierz przedsiębiorstwo (manufakturę, wytwórnię ceramiki lub przędzalnię) które chcesz sprzedać i sprawdź czy jest połączone z żetonem kupca, który ma symbol tego przedsiębiorstwa.
3. Zużyj wymaganą ilość piwa zaznaczoną po prawej stronie na górze żetonu przedsiębiorstwa (przekreślone beczki).
Piwo możesz pobrać kilku źródeł:
4. Odwróć żeton sprzedanego przedsiębiorstwa na drugą, dwukolorową stronę.
5. Przesuń znacznik dochodu na torze postępu o tyle pól ile jest zaznaczone w prawym dolnym rogu żetonu przedsiębiorstwa.
6. Uwaga: możesz teraz wrócić do kroku 2 i powtórzyć całą operację (ale już bez odrzucania karty) dla dowolnego innego przedsiębiorstwa (cały czas w ramach tej samej akcji)
Sprzedane przedsiębiorstwa na koniec każdej ery są warte tyle punktów zwycięstwa ile jest napisane w lewym dolnym rogu na żetonie:
Aby wykonać akcję pożyczki wykonaj poniższe kroki
1. Odrzuć dowolną kartę na stos kart odrzuconych
2. Weź z banku £30
3. Przesuń swój znacznik dochodu (okrągły) o 3 poziomy (nie pola) i ustaw go na najwyższym polu na tym poziomie.
Karta miasta joker może być wykorzystana jako dowolna karta miasta
Karta przedsiębiorstwa joker może być wykorzystana do wybudowania dowolnego przedsiębiorstwa w dowolnym mieście, które należy do Twojej sieci przedsiębiorstw.
Aby wykonać akcję rozpoznania wykonaj poniższe kroki:
1. Odrzuć dowolną kartę na stos kart odrzuconych
2. Odrzuć z ręki 2 dowolne dodatkowe karty i umieść je na stosie kart odrzuconych.
3. Dobierz w sumie 2 karty: 1 kartę jokera miasta i 1 kartę jokera przedsiębiorstwa.
Wykonując akcję budowy wystawiasz na planszę przedsiębiorstwo z najniższym numerem.
Dzięki akcji rozwoju możesz usunąć ze swojej planszetki żetony przedsiębiorstw i dzięki temu budować przedsiębiorstwa wyższego poziomu.
Aby wykonać akcję rozwoju wykonaj poniższe kroki:
1. Odrzuć dowolną kartę na stos kart odrzuconych
2. Odłóż do pudełka 1 lub 2 żetony przedsiębiorstw ze swojej planszetki. Mogą to być żetony tego samego typu lub różne. W chwili odrzucania dany żeton musi być żetonem o najniższym poziomie.
Czyli możesz odrzucić 2 różne żetony o najniższym poziomie lub dwa najniższe żetony tego samego rodzaju.
3. Zużyj 1 żelazo (pomarańczowa kosteczka) za każdy odrzucony w ten sposób żeton przedsiębiorstwa.
Potrzebne żelazo pobierasz z dowolnej huty na planszy.
Jeżeli potrzebujesz więcej niż 1 żelazo, możesz je pobrać z jednej lub z różnych hut na planszy.
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców w hutach na planszy to możesz kupić żelazo z rynku (nie musisz mieć połączenia z żetonem kupców). Żelazo kupujesz od najtańszego dostępnego.
Rozbudowywanie sieci połączeń jest nam potrzebne, aby mieć dostęp do żetonów kupców, kopalni oraz miast. Jeżeli nie mamy połączenia z danym elementem to nie możemy z niego korzystać, dlatego bardzo ważne jest aby odpowiednio planować swoje połączenia.
W erze kanałowej budujemy połączenia kanałowe.
W erze kolejowej budujemy połączenia kolejowe.
Aby wykonać akcję rozbudowy połączeń wykonaj następujące kroki:
1. Odrzuć dowolną kartę na stos kart odrzuconych
2. Umieść żeton połączenia danej ery na niezajętej trasie na planszy, pasującej do danej ery
3. W erze kanałowej opłać koszt £3
4. W erze kolejowej opłać koszt £5 i 1 kosteczkę węgla (czarna)
Aby opłacić koszt węgla połączenie, które wybudowałeś musi być połączone za pomocą Twojej sieci połączeń z dowolną kopalnią węgla (nie musi należeć do Ciebie), na której są jakieś dostępne surowce. Takie surowce pobierasz za darmo!
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców na połączonych kopalniach to możesz kupić węgiel z rynku, ale musisz mieć połączenie z żetonem kupców z symbolem dwóch strzałek. Węgiel kupujesz od najtańszego dostępnego.
Piwo do budowy 2 połączenia kolejowego możesz pobrać tylko z jednego źródła:
Aby wykonać akcję pass wykonaj poniższe kroki
1. Odrzuć dowolną kartę na stos kart odrzuconych
2. Koniec, nie wykonujesz nic więcej.
Przy budowaniu przedsiębiorstw lub połączeń kolejowych trzeba opłacić koszt węgla.
Aby opłacić koszt węgla miasto (lub połączenie kolejowe), w którym wybudowałeś przedsiębiorstwo musi być połączone za pomocą sieci połączeń (należących do różnych graczy, nie muszą to być tylko twoje połączenia) z dowolną kopalnią węgla (nie musi należeć do Ciebie), na której są jakieś dostępne surowce. Takie surowce pobierasz za darmo!
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców na połączonych kopalniach to możesz kupić węgiel z rynku, ale musisz mieć połączenie (wykorzystując połączenia należące do różnych graczy, nie muszą to być tylko twoje połączenia) z żetonem kupców z symbolem dwóch strzałek. Węgiel kupujesz od najtańszego dostępnego.
Przy budowaniu przedsiębiorstw czasami trzeba opłacić koszt żelaza.
Aby opłacić koszt żelaza miasto, w którym wybudowałeś przedsiębiorstwo nie musi być połączone z hutą żelaza.
Potrzebne żelazo pobierasz z dowolnej huty (nie musi być najbliższa).
Jeżeli potrzebujesz więcej niż 1 żelazo, możesz je pobrać z jednej lub z różnych hut na planszy.
Jeżeli nie ma żadnych dostępnych surowców w hutach na planszy to możesz kupić żelazo z rynku (nie musisz mieć połączenia z żetonem kupców). Żelazo kupujesz od najtańszego dostępnego.
Przy sprzedaży przedsiębiorstw i budowy 2 połączeń kolejowych na raz może być potrzebne piwo.
Piwo możesz pobrać kilku źródeł:
Jeżeli podczas sprzedaży przedsiębiorstwa wykorzystasz dostępne piwo z żetonu kupca to możesz otrzymać zaznaczony bonus kupiecki.
Odrzuć ze swojej planszetki gracza 1 dowolny żeton przedsiębiorstwa najniższego poziomu bez odrzucania kostki żelaza.
Przesuń swój znacznik postępu o 2 pola na torze postępu
Przesuń swój znacznik punktów zwycięstwa o tyle ile jest zaznaczone na polu.
Weź z banku wskazaną liczbę pieniędzy.
W grze bardzo ważne jest pilnowanie rozwoju swojej sieci przedsiębiorstw, ponieważ przedsiębiorstwa możesz budować tylko w miastach, które należą do twojej sieci i połączenia możesz stawiać tylko przy miastach, które do twojej sieci należą.
Miasto należy do twojej sieci przedsiębiorstw w 2 przypadkach:
1. Miasto zawiera 1 lub więcej twoich żetonów przedsiębiorstw
2. Do miasta dochodzi przynajmniej 1 twoje połączenie.
Na początku, żeby lepiej zrozumieć zasady gry, można zagrać w rozgrywkę wprowadzającą.
Składa się ona tylko z jednej ery - ery kanałowej, po której zakończeniu następuje podliczenie punktów zwycięstwa.
W przypadku takiej rozgrywki, na koniec ery kanałowej jest jeszcze dodatkowa punktacja za:
1. Pieniądze
Gracze zdobywają 1 punkt zwycięstwa za każde £4 jakie mają przed sobą w swojej strefie gracza (maksymalnie 15 PZ)
2. Poziom dochodu
Gracze dostają (lub tracą) tyle PZ ile wynosi ich poziom dochodu
3. Żetony przedsiębiorstw
Gracze zdobywają drugi raz punkty za wszystkie swoje sprzedane (odwrócone) żetony przedsiębiorstw z poziomu II lub wyższego.
Na koniec chciałbym dać kilka porad dla początkujących graczy:
Nie bójcie się brać pożyczki. Niby obniża ona znacznie poziom postępu i ilość pieniędzy jaką będziemy otrzymywać na koniec rundy, ale nie przejmujcie się tym za bardzo.
Pieniądze na koniec gry nie dają żadnych punktów zwycięstwa, więc nie ma sensu ich kolekcjonować.
Zastrzyk gotówki w postaci £30 naprawdę może pomóc w budowaniu!
PS: Ostatnio wygrałem grę mając 155 punktów zwycięstwa, gdzie podczas całej rozgrywki aż 3 razy wziąłem akcję pożyczki.
Browary są potrzebne przede wszystkim do sprzedaży przedsiębiorstw, co chce robić każdy gracz.
Browarów nie ma jednak za dużo, nie ma też ich na rynku więc szybko okazuje się, że jest to towar bardzo deficytowy.
Jeżeli sam wybudujesz browar jako swoją drugą akcję, planując, że w następnej rundzie wykorzystasz to piwo do sprzedaży przedsiębiorstwa to możesz się rozczarować, ponieważ twoi przeciwnicy mogą w swoim ruchu wykorzystać to piwo przed tobą.
Nie trzeba mieć połączenia z browarem, żeby wykorzystać piwo jakie na nim jest.
Dlatego sugeruję budować browar jako pierwszą akcję lub polować na browary z piwem wybudowane przez przeciwników.
Duża część punktów to punkty z przedsiębiorstw. Zwracaj uwagę na to ile będą warte po sprzedaży, np. Wytwórnia ceramiki I poziomu jest warta aż 10 punktów zwycięstwa.
Im więcej wybudujesz i sprzedasz tym więcej punktów będziesz mieć na koniec.
Pamiętaj, że punkty z połączeń dostajesz także za sprzedane przedsiębiorstwa innych graczy.
Staraj się budować połączenia do miast, gdzie jest dużo sprzedanych przedsiębiorstw w sumie.
Brass Birmingham został zaprojektowany przez 3 autorów:
1. Gavan Brown z Kanady
Inne gry tego autora to np. Dice Throne Adventures (2020), JAB: Realtime Boxing (2011), Marvel Dice Throne (2022), Super Motherload (2015), Don't Push Your Luck! (2012).
2. Matt Tolman z Kanady
Inne gry tego autora to np. Don't Push Your Luck! (2012), Super Motherload (2015), Sails to Steam (2017), Undermining (2011).
3. Martin Wallace z Manchester w Anglii, założyciel Warfrog/Treefrog Games
Wg. BGG Marin odpowiada za 131 gier i dodatków. Jednymi z jego najpopularniejszych gier są: Aeroplanes: Aviation Ascendant (2012), After the Flood (2008), Age of Industry (2010), Anno 1800 (2020), Automobile (2009), AuZtralia (2018), Boże Igrzysko (2010), Brass: Lancashire (2007), Discworld: Ankh-Morpork (2011), Lincoln (2018), London (Second Edition) (2017), Nanty Narking (2019), Perikles (2006), Rocketmen (2021), Runebound (2004), Tinners' Trail (2021).
Oryginalnym wydawcą jest wydawnictwo Roxley z Calgary (roxley.com)
Odpowiadają również za takie gry jak: Brass: Lancashire (2007), Dice Throne (2018), Don't Push Your Luck! (2012), Radlands (2021), Sails to Steam (2017), Santorini (2016), Steampunk Rally (2015), Super Motherload (2015)
Za polską edycję odpowiada wydawnictwo Phalanx Games (https://phalanxgames.pl/)
.