W Wojnie Szeptów od 2 do 4 graczy rywalizuje o to, aby poszczególne 5 imperiów dały im na koniec jak najwięcej punktów zwycięstwa.
W tej grze nie prowadzisz konkretnym imperium, ale jako doradca, szara eminencja, wpływasz na działania każdego imperium.
Na koniec gry, każde imperium będzie kontrolowało jakąś liczbę miast - w zależności od tego, któremu imperium bardziej sprzyjasz dostaniesz odpowiednią ilość punktów za każde takie miasto.
Każdy żeton odpowiada jednemu z 5 imperiów. Na swojej planszy masz zaznaczone ile punktów dostaniesz na koniec gry za każde miasto jakie dane imperium kontroluje.
Na mapie możemy znaleźć takie symbole:
Zwiększa maksymalną ilość wojsk (kwadratowych kosteczek) jakie mogą być w danym regionie z 4 do 6
Kiedy wrogie wojska wkraczają (atakują) region z Fortem, to Fort automatycznie zabija jedną jednostkę (kosteczkę) przeciwnika
Miasta mają wpływ na końcowe podliczanie punktów.
Na koniec gry każdy gracz dostaje określoną, przez jego żetony lojalności, ilość punktów za każde miasto jakie kontroluje dane imperium, np.
Ikonka sztandaru pokazuje początkową ilość wojsk (kosteczek) w poszczególnych regionach
Każdy gracz na swojej planszetce ma 5 pól na żetony lojalności 5 imperiów.
Każde takie pole wskazuje ile punktów na koniec gry gracz otrzyma za każde miasto kontrolowane przez imperium wskazane przez żeton lojalności.
Na samym początku gry, żetony lojalności rozkładane są losowo, ale w czasie rozgrywki gracz będzie mógł zmieniać ich kolejność.
W czasie gry żetony są zakryte, ale gracz może w dowolnym momencie je podglądać.
Na koniec gry, żetony są odwracane i każdy gracz liczy ile punktów zdobył, np.
Na koniec gry ten gracz dostałby 4 punkty za każde miasto kontrolowane przez czerwone imperium Orła, 3 punkty za każde miasto kontrolowane przez zielone imperium Słonia, 2 punkty za miast należące do brązowego imperium Konia, 0 punktów za niebieskie miasta imperium Niedźwiedzia i minus 1 punkt za każde miasto pod panowaniem żółtego imperium Lwa.
Rozgrywka odbywa się w turach (w sumie 4), a każda tura składa się z 4 faz:
Po 4 turze gra dobiega końca, odsłaniamy żetony lojalności i każdy gracz podlicza ile punktów zwycięstwa zdobył.
Każde imperium ma swoją radę 4 członków (Szeryf, Stuart, Marszałek i Kanclerz), co jest zaznaczone na mapie, na około planszy:
Do każdego z członków rady przypisane są konkretne akcje, które może wykonać (opisane dokładnie w Fazie akcji):
Gracze mogą przydzielić swoich agentów (kwadratowe znaczniki) do konkretnych członków, aby wpłynąć na wykonane przez nich akcje.
Wysyłanie agentów dzieje się w dwóch krokach:
Jeżeli do danego pola jest przypisany jest żeton agenta, to daną akcję wykona gracz, do którego dany żeton należy.
Jeżeli jednak na danym polu nie ma żadnego żetonu to daną akcję wykona gracz, którego żeton agenta znajduje się na prawo (zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) w tej danej radzie.
Może się zdarzyć, że jeden gracz wykona nawet 4 akcje, jeżeli w danej radzie jest tylko jeden żeton agenta, na ostatnim polu rady.
Jeżeli żaden agent nie znajduje się "na prawo" to danych akcji nikt nie wykona.
Faza akcji imperium zaczyna się od Imperium Niedźwiedzia (Bear) i następnie odbywa się zgodnie ze wskazówkami zegara:
Akcje wykonywane są od lewej do prawej.
Jeżeli do danego pola jest przypisany jest żeton agenta, to daną akcję wykona gracz, do którego dany żeton należy.
Jeżeli jednak na danym polu nie ma żadnego żetonu to daną akcję wykona gracz, którego żeton agenta znajduje się na prawo (zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara) w tej danej radzie.
Jeżeli żaden agent nie znajduje się "na prawo" to danych akcji nikt nie wykona.
Gracz ma możliwość wykonania 4 rodzaje akcji:
Na końcu fazy akcji danego imperium następuje sprawdzenie ilości oddziałów:
W jednym regionie mogą być maksymalnie 4 oddziały. Nadmiarowe oddziały są zdejmowane z planszy.
Wykonując akcję dodania oddziałów na mapę, gracz dokłada do regionów kontrolowanych przez dane imperium tyle oddziałów (kostek) ile wskazuje dana akcja:
Wykonując akcję dobrania kart imperium, gracz dobiera tyle kart, ile wskazuje dana akcja:
Wykonując akcję ataku wybierz region sąsiadujący z regionem imperium, którego akcję wykonujesz. Na obu wybranych regionach muszą być kostki oddziałów:
Przesuń dowolną ilość oddziałów z jednego twojego regionu sąsiadującego z regionem przeciwnego imperium, które wybrałeś/aś:
Jeżeli w regionie, do którego przesuwasz oddziały są oddziały przeciwnika to następuje walka i każdy jeden oddział niszczy się wzajemnie z jednym oddziałem przeciwnika:
Jeżeli po walce wszystkie oddziały przeciwnika zostały zniszczone a Tobie zostały jeszcze oddziały to dane imperium zdobywa nowy region.
Może zdarzyć się tak, że zostaną zniszczone wszystkie oddziały imperium atakującego, wtedy nic więcej się nie dzieje:
Wykonując tą akcję, weź znacznik agenta, który leży na polu tej akcji i zamień go z innym znacznikiem agenta w obrębie akcji tego samego imperium i od razu wykonaj akcję przypisaną do pola, na którym właśnie położyłeś/aś swojego agenta.
W tej fazie weź znacznik aktualnej rundy i połóż go na pierwszym wolnym polu toru rund:
Następnie weź znacznik z następnym numerem rundy i połóż na polu Start zaznaczając jaka będzie teraz runda:
W tej fazie przekażcie znacznik Pierwszego Gracza następnemu graczowi zgodnie z ruchem wskazówek zegara:
W tej fazie, zaczynając od Pierwszego Gracza, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każdy gracz ma możliwość (nie musi), zamienić ze sobą 2 nieodkryte żetony lojalności na swojej planszy frakcji:
W fazie czyszczenia, każdy gracz sprawdza czy ma więcej niż 5 kart imperium na ręku i jeżeli tak, to odrzuca nadmiarowe karty.
Podczas gry będziecie zdobywać karty imperium (akcja dobrania kart imperium).
Karty imperium zawsze trzymasz na ręku i możesz je zagrać przed, w trakcie lub zaraz po akcji jaką wykonałeś/aś.
Możesz zagrać dowolną ilość kart.
Jak tylko karta jest zagrana lub odrzucona, wraca do talii kart danego imperium, którą należy od razu przetasować.
Aby zagrać kartę imperium, trzeba opłacić jej koszt zaznaczony przy jednej z 3 akcji jakie mamy do wyboru:
Symbol imperium przy akcji wskazuje kartę jakiego imperium należy odrzucić, aby móc zagrać daną kartę.
Kartę którą zagrywasz wlicza się jako karta "odrzucona", więc pierwsza akcja jest darmowa i nie wymaga odrzucenia żadnych dodatkowych kart.
Druga akcja wymaga odrzucenia z ręki jednej dodatkowej karty tego samego imperium.
Trzecia akcja wymaga odrzucenia jednej dodatkowej karty wskazanego imperium.
Po zagraniu karty rozpatrz efekt akcji, którą opłaciłeś/aś.
Poniżej znajdziesz wyjaśnienie działania poszczególnych kart niebieskiego imperium "Niedźwiedzia".
Aby wykonać tę akcję odrzuć tylko tę kartę imperium.
Po tym jak wykonasz akcję ataku, jeżeli jakieś atakujące oddziały przetrwały to mogą one zaatakować następny przylegający region, na którym znajdują się oddziały innego imperium.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz jeszcze jedną kartę niebieskiego imperium "Niedźwiedzia".
Po wykonaniu ataku usuń z planszy wszystkie oddziały, które brały udział w tej bitwie (zarówno te atakujące i broniące się)
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę czerwonego imperium "Orła".
Usuń z planszy 3 oddziały z 1 dowolnego regionu na mapie.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę zielonego imperium "Słonia".
Dołóż na planszę 3 oddziały wojsk zaprzyjaźnionych na dowolne, puste regiony na mapie (możesz do 1 regionu dołożyć 3 oddziały, na jednym regionie postawić 1 oddział, na drugim 2 oddziału lub nawet po jednej jednostce na 3 regionach)
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę brązowego imperium "Konia".
Weź wszystkie oddziały w z dowolnego regiony (region zostaje pusty) i przenieś je (możesz je rozdzielić) do dowolnych przylegających regionów, które to imperium kontroluje (nie możesz w ten sposób zająć, podbić nowych regionów).
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę żółtego imperium "Lwa".
Po wykonaniu akcji ataku, za każdy zniszczony oddział przeciwnika, dodaj 1 oddział do dowolnego regionu jakie kontroluje imperium atakuje.
Poniżej znajdziesz wyjaśnienie działania poszczególnych kart zielonego imperium "Słonia".
Aby wykonać tę akcję odrzuć tylko tę kartę imperium.
Zagraj tę kartę kiedy wykonujesz akcję ataku i dołóż jeden dodatkowy oddział do tego ataku.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz jeszcze jedną kartę zielonego imperium "Słonia".
Zagraj tę kartę kiedy wykonujesz akcję ataku i dołóż 3 dodatkowe oddziały do tego ataku.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę niebieskiego imperium "Niedźwiedzia".
Dołóż na planszę 3 oddziały wojsk zaprzyjaźnionych na dowolne, puste regiony na mapie (możesz do 1 regionu dołożyć 3 oddziały, na jednym regionie postawić 1 oddział, na drugim 2 oddziału lub nawet po jednej jednostce na 3 regionach)
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę brązowego imperium "Konia".
Dołóż na planszę 4 oddziały wojsk zaprzyjaźnionych na dowolny, jeden pusty region, na którym nie ma miasta lub fortu
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę żółtego imperium "Lwa".
Zagraj tę kartę podczas akcji ataku i dodaj do 6 oddziałów do wojsk atakującego, zabierając je z dowolnych regionów jakie to atakujące imperium kontroluje (możesz w taki sposób spowodować, że jakieś regiony zostaną bez wojsk).
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę czerwonego imperium "Orła".
Wybierz jeden oddział aktywnego imperium, czyli tego, którego akcję teraz wykonujesz. Zdejmij z planszy do 5 oddziałów wrogich imperiów, które znajdują się na regionach przylegających do regionu z oddziałem jaki wybrałeś.
Poniżej znajdziesz wyjaśnienie działania poszczególnych kart czerwonego imperium "Orła".
Aby wykonać tę akcję odrzuć tylko tę kartę imperium.
Przesuń agenta, którego teraz akcję wykonujesz na którekolwiek wolne pole rady, w dowolnej radzie i od razu wykonaj przypisaną do tego pola akcję.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz jeszcze jedną kartę czerwonego imperium "Orła".
Zagraj tę kartę podczas akcji ataku: możesz wybrać i zaatakować dowolny pusty region wrogiego imperium, nawet jeżeli twoje oddziały nie sąsiadują z tym regionem.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę brązowego imperium "Konia".
Zagraj tę kartę podczas akcji ataku: możesz wybrać i zaatakować dowolny region na mapie, nawet jeżeli twoje oddziały nie sąsiadują z tym regionem.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę niebieskiego imperium "Niedźwiedzia".
Usuń z planszy 3 oddziały z 1 dowolnego regionu na mapie.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę zielonego imperium "Słonia".
Wybierz jeden oddział aktywnego imperium, czyli tego, którego akcję teraz wykonujesz. Zdejmij z planszy do 5 oddziałów wrogich imperiów, które znajdują się na regionach przylegających do regionu z oddziałem jaki wybrałeś.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę żółtego imperium "Lwa".
Dodaj 1 oddział do każdego regionu jakie kontroluje aktywne imperium (czyli takie, które akcje właśnie będziesz wykonywać lub właśnie wykonałeś).
Poniżej znajdziesz wyjaśnienie działania poszczególnych kart żółtego imperium "Lwa".
Aby wykonać tę akcję odrzuć tylko tę kartę imperium.
Zagraj tę kartę przed wykonaniem akcji agenta: zamiast wykonywać akcję przypisanę do tego agenta, wykonaj akcję przypisanę do jednego z innych twoich agentów w dowolnej radzie.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz jeszcze jedną kartę żółtego imperium "Lwa".
Dodaj 3 zaprzyjaźnione oddziały do regiony, gdzie znajduje się miasto.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę brązowego imperium "Konia".
Zagraj tę kartę po wykonaniu akcji agenta i wykonaj tę akcję ponownie.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę zielonego imperium "Słonia".
Zagraj tę kartę podczas akcji ataku i dodaj do 6 oddziałów do wojsk atakującego, zabierając je z dowolnych regionów jakie to atakujące imperium kontroluje (możesz w taki sposób spowodować, że jakieś regiony zostaną bez wojsk).
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę niebieskiego imperium "Niedźwiedzia".
Po wykonaniu akcji ataku, za każdy zniszczony oddział przeciwnika, dodaj 1 oddział do dowolnego regionu jakie kontroluje imperium atakuje.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę czerwonego imperium "Orła".
Dodaj 1 oddział do każdego regionu jakie kontroluje aktywne imperium (czyli takie, które akcje właśnie będziesz wykonywać lub właśnie wykonałeś).
Poniżej znajdziesz wyjaśnienie działania poszczególnych kart brązowego imperium "Konia".
Aby wykonać tę akcję odrzuć tylko tę kartę imperium.
Przesuń wszystkie oddziały z jednego regionu jaki dane imperium, którego akcję wykonujesz, kontroluje do dowolnego innego regionu jakie to imperium kontroluje (regiony nie muszą do siebie przylegać).
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz jeszcze jedną kartę brązowego imperium "Konia".
Możesz przearażnować oddziały pomiędzy regionami jakie wybrane przez Ciebie imperium kontroluje, czyli np. Możesz dowolnie poprzesuwać jednostki pomiędzy regionami, na których się znajdują zmieniając układ sił. Regiony nie muszą do siebie przylegać.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę niebieskiego imperium "Niedźwiedzia".
Weź wszystkie oddziały w z dowolnego regiony (region zostaje pusty) i przenieś je (możesz je rozdzielić) do dowolnych przylegających regionów, które to imperium kontroluje (nie możesz w ten sposób zająć, podbić nowych regionów).
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę czerwonego imperium "Orła".
Zagraj tę kartę podczas akcji ataku: możesz wybrać i zaatakować dowolny region na mapie, nawet jeżeli twoje oddziały nie sąsiadują z tym regionem.
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę zielonego imperium "Słonia".
Dołóż na planszę 4 oddziały wojsk zaprzyjaźnionych na dowolny, jeden pusty region, na którym nie ma miasta lub fortu
Aby wykonać tę akcję odrzuć tę kartę oraz dodatkowo jedną kartę żółtego imperium "Lwa".
Zagraj tę kartę po wykonaniu akcji agenta i wykonaj tę akcję ponownie.
Na koniec 4 tury, po przesunięciu znacznika tury na torze na 4 pozycję opisaną jako Koniec Gry przejdź do końcowego podliczania.
Każdy gracz odsłania wszystkie żetony lojalności na swoich planszetkach frakcji:
Sprawdź ile miast kontroluje dane imperium i policz ile punktów dostajesz za każde takie miast w zależności na jakim polu leży znacznik danego imperium na Twojej planszetce frakcji:
Tak wygląda mapa na koniec rozgrywki:
Poszczególne imperia kontrolują tyle miast:
Czerwone: 2
Niebieskie: 3
Brązowe: 2
Żółte: 2
Zielone: 3
Przy takim układzie żetonów lojalności gracz może policzyć swoje punkty:
Czerwone: 2 x 4 = 8
Niebieskie: 3 x 3 = 9
Brązowe: 2 x 0 = 0
Żółte: 2 x 2 = 4
Zielone: 3 x (-1) = -3
W sumie gracz zdobył: 8 + 9 + 0 + 4 - 3 = 18 punktów zwycięstwa
Jak już opanujesz podstawowe zasady gry, to możesz urozmaicić swoje rozgrywki dodatkową zasadą dotyczącą wystawiania agentów.
W czasie Fazy Agentów, zamiast przypisywania agenta do konkretnej akcji, możesz wystawić agenta na konkretny region na mapie (niezależnie czy są tam jakieś wojska czy nie).
Agenta wystawionego na mapę można zabrać z mapy na początku Fazy Agentów (zamiast zdejmowania go z pola akcji.