Cel gry to zdobycie jak najwięcej punktów zwycięstwa, ale gra kończy się jak ktoś uzyska 25 punktów zwycięstwa (w ostatniej rundzie i końcowym podliczaniu można ich uzyskać znacznie więcej).

Punkty zwycięstwa można otrzymać za:

  1. Wybudowane karty (1 pkt za każdą kartę na koniec gry)
  2. Z kart (znaczek fioletowej gwiazdki)
  3. Za przekształcanie kart (1 pkt za zrobienie takiej akcji)

Poniżej macie przedstawione po kolei kroki przygotowania rozgrywki:

1. Tor punktów zwycięstwa połóż na środku, tak żeby każdy gracz miał do niego dostęp.



2. Wszystkie znaczniki i surowce posegreguj i połóż w miejscu dostępnym dla wszystkich (wygodnie mieć to w jakimś pojemniczku jak np. na zdjęciu, można też wykorzystać miseczki)


3. Posgreguj karty na 3 talie:

4. Podczas pierwszej rozgrywki weź tylko karty z zestawu podstawowego, potasuj i połóż na środku zakryte


5. W kolejnych rozgrywkach możesz dołączyć do talii podstawowej jedno z rozszerzeń (Nowa Era lub Zima).

6. Obok planszy, zrób trochę miejsca na stos kart odrzuconych


7. Karty połączeń rozdziel na dwa stosy: niebieski i czerwony, następnie je potasuj i połóż zakryte obok talii głównej.


8. Każdy gracz bierze Planszę frakcji w wybranym kolorze i kładzie przed sobą


9. Każdy gracz dostaje znacznik Punktów Zwycięstwa w swoim kolorze i kładzie obok toru punktów (jakby na polu "0").



10. Każdy gracz dobiera z talii głównej 6 kart na rękę, zachowuje 4 z nich, a dwie odrzuca na stos kart odrzuconych.






11. Pierwszy gracz otrzymuje żeton Pierwszego Gracza

Każda karta zawiera szereg elementów, które są ważne do zrozumienia i zapamiętania:

Dystans - pokazuje ile kosztuje wystawienie danej karty na stół

Łypu - zasoby, które otrzymasz po wykonaniu akcji Splądrowanie na tej Lokacji.

Typ lokacji - jest to ważne, gdy wykonujesz akcję Przebudowanie, żeby zamienić tą akcję na inną.

Kategoria - wskazuje to, gdzie należy daną kartę wystawić na stole, oraz co to jest za karta (Produkcja - co rundę daje surowce, Cecha - jakieś stałe działanie, Akcja - dodatkowa akcja do wykonania)

Umowa - zasoby, które otrzymasz po wykonaniu akcji Podpisanie Umowy z tą Lokacją

Nazwa - nic innego, jak nazwa karty

Zdolność - specjalna zdolność karty. Karty z kategorii produkcja dają surowce, akcje - dodatkowe akcje do wykonania, a cechy nic albo jakieś stałe efekty.


Symbol - Ten symbol informuje, czy karta pochodzi z zestawu podstawowego 51. Stanu czy z rozszerzenia i jeżeli tak, to jakiego.

Karty połączeń są to specjalne karty występujące w dwóch kolorach, niebieskim i czerwonym:



Karty połączeń możesz zdobyć wykonując akcję w swojej rundzie jaką jest pobranie dostępnej karty połączenia. W każdej turze są dostępne tylko dwie takie karty, więc kto pierwszy ten lepszy.

Później takie karty, które masz na ręku możesz wykorzystać jak akcję i otrzymać zapisane na niej korzyści, np. dodatkowe żetony kontaktu.

Poniżej znajdziesz opis poszczególnych ikon jakie mogą znaleźć się na kartach lub żetonach:

Paliwo - jeden z podstawowych surowców

Żelazo - jeden z podstawowych surowców

Broń - jeden z podstawowych surowców

Budulec - jeden z podstawowych surowców


Naboje - to surowiec uniwersalny, który zastępuje dowolny z czterech surowców podstawowych. Za Akcje wymagające opłaty określonymi Surowcami podstawowymi można płacić Nabojami, ale Surowców podstawowych nie można używać, gdy wymagana jest płatność Nabojami.

Robotnik - jest wykorzystywany do wykonywania akcji z kart, do uzyskania karty Połączenia lub zdobycia surowców z otwartej produkcji na kartach produkcji innych graczy

Karta - odnosi się do karty z talii kart do dobierania

Szary żeton kontaktu - żeton służący do wystawiania kart na stół, tymi żetonami opłaca się dystans, czyli koszt karty

Czerwony żeton kontaktu - żeton służący do opłacania kosztu splądrowania danej karty.

Niebieski żeton kontaktu - żeton służący do opłacenia kosztu podpisania umowy z danej karty

Uniwersalny żeton kontatku - jeśli chcesz użyć żetonu Kontaktu, to możesz wykorzystać

żeton Uniwersalny jako zamiennik jednego z trzech podstawowych żetonów Kontaktu.

Przebudowa - żeton, który możesz wykorzystać do wykonania akcji przebudowy bez spełnienia wymogu tego samego typu lokacji, tzn. Możesz przebudować dowolną lokację w dowolną.

Obrona - taki żeton możesz zdobyć w trakcie rozgrywki i następnie położyć go w dowolnym momencie w swojej turze (nie jest to akcja) na dowolnej lokacji, żeby zwiększyć jej wartość obrony o 1 (ciężej jest ją splądrować).

Punkt zwycięstwa - jeżeli taki żeton występuje jako rezultat akcji lub splądrowania to tyle punktów zwycięstwa otrzymujesz ile jest takich gwiazdek narysowanych

Gra dzieli się na tury. Gramy dopóki, któryś z graczy nie osiągnie 25 punktów zwycięstwa. Wtedy dogrywamy turę do końca i następuje końcowe podliczanie punktów.

Każda tura składa się z 4 faz:

  1. Faza wypatrywania - dobieranie nowych kart na rękę
  2. Faza produkcji - otrzymywanie zasobów
  3. Faza akcji - wykonywanie akcji
  4. Faza czyszczenia - przygotowanie do następnej tury

Wszystkie fazy zostały opisane dalej - skorzystaj z menu bocznego, żeby przejść do fazy, którą aktualnie rozgrywacie.

  1. Odkryj pierwszą kartę z obydwu talii kart Połączeń. Umieść ją na wierzchu talii.


  2. Z talii podstawowej odkryj tyle kart, ilu graczy bierze udział w grze plus 1, (czyli przy 3 graczach odkrywasz 4 karty) i połóż je odkryte pośrodku obszaru gry.


  3. Pierwszy gracz wybiera jedną z odkrytych kart i dokłada do swoich kart na ręce, następnie kolejni gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara zabierają po jednej karcie. Ostatnia karta jest odkładana odkryta na stos kart odrzuconych.
  4. Ponownie z talii podstawowej odkryj tyle kart, ilu graczy bierze udział w grze plus 1, i połóż je odkryte pośrodku obszaru gry.
  5. Teraz ostatni gracz jako pierwszy wybiera kartę, a następne karty są pobierane przez graczy w kolejności odwrotnej do ruchu wskazówek zegara. Ostatnia pozostała karta ponownie jest odrzucana na stos kart odrzuconych.

Teraz gracze otrzymują zasoby z 3 źródeł jakie mogą posiadać:

  1. Plansza frakcji

    Na planszy frakcji jest zaznaczone jakie zasoby otrzymuje dana frakcja na początku tury




  2. Umowy

    Każda podpisana umowa daje takie zasoby jakie są narysowane (np. paliwo i cegła):




  3. Lokacje produkcyjne

    Jeżeli posiadasz lokacje produkcyjne to otrzymujesz opisane zasoby (np. Jedna cegła za każdą lokację z takim pomarańczowym typem lokacji, wliczając tą produkcyjną i jeden robotnik):





Począwszy od pierwszego gracza, zgodnie z ruchem wskazówek zegara, każdy gracz wykonuje po kolei swoje Akcje. Możesz wykonać dowolne dostępne Akcje:

  1. Budowa lokacji - żeby wystawić kartę na stole
  2. Przebudowa lokacji - żeby zamienić jedną lokację lub ruiny w inną
  3. Podpisanie umowy - żeby co rundę zdobywać zasoby
  4. Plądrowanie lokacji z ręki - żeby zdobyć łupy i pozbyć się karty
  5. Plądrowanie lokacji przeciwnika - żeby zdobyć łupy i zniszczyć komuś lokację
  6. Wykonanie akcji z karty - wykorzystanie już zbudowanej lokacji akcji
  7. Wykonanie akcji z planszy frakcji - żeby wymienić zasoby
  8. Wykorzystanie otwartej produkcji - żeby zdobyć dodatkowe zasoby
  9. Pobranie lub użycie karty połączenia - żeby zdobyć żetony kontaktu
  10. Pas - kiedy już nie chcesz nic robić

Niektóre akcje można dokonać dowolną ilość razy, a niektóre się "zużywają" tzn. Można je zrobić określoną ilość razu, np. akcję z danej karty można wykonać tylko raz (chyba, że na karcie jest napisane inaczej).

W dalszej części po kolei zostały opisane wszystkie akcje - możesz użyć menu bocznego, żeby przeskoczyć do akcji, która Ciebie interesuje.

Budowa lokacji to wystawienie karty z ręki na swoją planszę frakcji. Zbudodwać lokację możesz na dwa sposoby, wykonująć Konstrukcję lub Przebudowę (opisane w następnej sekcji).

Do budowy lokacji używa się szarych żetonów kontaktu:

Aby zbudować lokację wybierz kartę z ręki i zapłać tyle szarych żetonów kontaktu ile wynosi dystans karty zapisany w lewym górnym rogu karty:



Następnie umieść kartę lokacji obok planszy Frakcji zgodnie z kategorią do jakiej należy:
- Lokacje Produkcyjne ustaw w górnym rzędzie

- Lokacje z Cechami ustaw w środkowym rzędzie,

- Lokacje z Akcjami ustaw w dolnym rzędzie.


Akcja przebudowywania lokacji daje Ci możliwość zmiany jednej lokacji w drugą i nie kosztuje to żadnych szarych żetonów kontaktu.

Do akcji przebudowy lokacji wykorzystuje się cegły:

Wybierz kartę z ręki oraz jedną Lokację, która już znajduje się w twoim Stanie, czyli została już wcześniej wybudowana.

Sprawdź typ lokacji.

Typ lokacji to ikony po lewej stronie od opisu na karcie:


Minimum jeden Typ Lokacji wybranej z ręki i Lokacji znajdującej się w Stanie muszą być takie same.


Aby przebudować jedną lokację w drugą:

  1. Zapłać 1 Budulcem (pomarańczowa cegła)
  2. Usuń wybraną Lokację ze Stanu, odkładając ją na stos kart odrzuconych.
  3. Umieść kartę z ręki przed sobą w odpowiednim rzędzie. W nagrodę dostajesz 1 Punkt zwycięstwa.

Do podpisania umowy używa się niebieskich żetonów kontaktu:



Możesz podpisać Umowę z Lokacją, którą masz na ręku. Dzięki temu zamiast wybudowywania lokacji w swoim Stanie, co turę będziesz otrzymywać zasoby narysowane na dole karty, na niebieskim polu:



Aby podpisać umowę:

1, Odrzucić tyle niebieskich żetonów kontaktu ile wynosi Dystans karty, zaznaczony po lewej na górze karty.

2. Wsuń tę kartę pod planszę Frakcji, aby widać było tylko pole Umowa,

3. Natychmiast pobierz określone w umowie zasoby.





Do akcji plądrowania używa się czerwonych żetonów kontaktu



Możesz Splądrować Lokacje z ręki po to, aby zdobyć zasoby widoczne w polu Łupy, po prawej stronie na karcie:



Aby splądrować kartę ze swojej ręki i od razu otrzymać łupy:

  1. Odrzuć tyle czerwonych żetonów kontaktu, ile wynosi Dystans tej karty
  2. Dobierz zasoby wskazane na polu łupy
  3. Odrzuć splądrowaną kartę na stos kart odrzuconych



Możesz też splądrować i obrócić w ruinę jedną z lokacji przeciwnika.

Do akcji plądrowania używa się czerwonych żetonów kontaktu

W tym celu odrzuć tyle czerwonych żetonów kontaktu ile wynosi wartość Obrona Lokacji, którą chcesz Splądrować (Obrona zależy od Kategorii lokacji).

Jeżeli chcesz splądrować:

- lokację produkcyjną to musisz odrzucić 3 czerwone żetony kontaktu,

- lokację cecha to musisz odrzucić 4 czerwone żetony kontaktu

- lokację akcji to musisz odrzucić aż 5 czerwonych żetonów kontaktu.


Następnie pobierz zasoby widoczne w polu Łupy.



Jako zadość uczynienie Splądrowany przeciwnik pobiera Zasoby widoczne w polu Umowa na splądrowanej lokacji.


Splądrowaną Lokację odwróć rewersem do góry. Teraz to są Ruiny.

Niektóre Lokacje pozwalają na wykonanie Akcji.




Aby użyć Akcji opisanej na karcie, należy wydać Zasoby wskazane na karcie, czyli pobrać je z własnej puli i umieścić na karcie. Dzięki temu nie zapomnisz, że ta Lokacja już została wykorzystana w tej turze.

Po opłaceniu kosztu akcji zrealizuj to co jest napisane na akcji (np. +2 punkty zwycięstwa):

Na planszy Frakcji również opisano Akcje.



To są zagrania, które możesz wykonać, nawet jeśli nie masz żadnych Lokacji. Podobnie jak w przypadku Akcji na kartach Lokacji — Akcje opisane na planszy Frakcji można wykonać tylko 1 raz w turze, o ile w opisie nie zawarto innych informacji.



Jak wykonasz wymianę Żelaza, Broni lub Paliwa, to połóż te zasoby na tym polu, żeby pamiętać, że już taką wymianę w tej rundzie robiłeś.

Wymieniać robotników możesz wielokrotnie, co jest napisane pod akcją.



Swoich Robotników możesz wysyłać do Lokacji przeciwnika, o ile wybrana Lokacja jest opisana jako Otwarta Produkcja.



Wysłany Robotnik jest ustawiany na danej karcie, a gracz pobiera przedstawione na niej Zasoby. Następnie właściciel lokacji pobiera 1 robotnika z puli głównej.

Karty połączeń możesz zdobyć odrzucając 2 robotników i dobierając jedną z odkrytych kart połączeń.

Jeżeli masz już kartę połączeń na ręku to w swojej akcji możesz ją wykorzystać. Jeśli użycie karty wymaga wydania jakichś Zasobów, to określone Zasoby odrzucasz podczas używania karty.



Jeśli nie chcesz lub nie możesz wykonać żadnej Akcji podczas swojej tury, to Pasujesz.

Po spasowaniu w tej turze nie możesz już wykonać żadnej Akcji.

Jeśli Pasujesz, to żaden gracz nie może Ci nic zrobić — twoje Lokacje są odporne na wszelkie działania. Gracze nie mogą:

Gdy wszyscy już skończą swoje Akcje, faza Akcji się kończy i zaczyna się faza Czyszczenia.

Jeżeli masz żeton Policji to w dowolnym momencie podczas własnej tury można umieścić 1 żeton policji na własnej Lokacji.




Umieszczenie żetonu nie jest liczone jako Akcja, raz położony zostaje na danej Lokacji do fazy Czyszczenia.

Żeton na Lokacji zwiększa wartość Obrony tej Lokacji o 1.

Taki żeton można zdobyć dzięki kartom, które znajdują się w dodatkach do standardowej talii 51 Stanu, np.

Jeśli gracz dysponuje Lokacjami pozwalającymi na magazynowanie Zasobów, to w takich Lokacjach można przechować Zasoby opisane na karcie.

Wszystkie pozostałe Zasoby są zwracane do puli głównej. Wszystkie, czyli: Surowce, Robotnicy, Kontakty, żetony, tarcze. Wszystkie.

Poza Zasobami w puli gracza do następnej tury przechodzisz tylko z kartami na ręce.

Wszystkie odkryte karty Połączeń, które nie zostały pobrane podczas tury, odrzuć na stos zużytych kart Połączeń. Stos na koniec fazy czyszczenia powinien wyglądać tak:

Żeton pierwszego gracza podaj graczowi po lewej stronie i zacznijcie nową turę.

Faza zakończenia gry rozpoczyna się, gdy dowolny gracz uzyska 25 Punktów zwycięstwa.

Wtedy należy standardowo dokończyć aktualną fazę Akcji, ale pominąć fazę Czyszczenia.

Jeśli gracz zgromadzi 25 Punktów zwycięstwa podczas fazy Produkcji, należy standardowo rozegrać fazę Akcji.

Po zakończeniu fazy Akcji należy pominąć fazę Czyszczenia i obliczyć wynik każdego gracza.

Wygrywa gracz z największą liczbą Punktów zwycięstwa.

W przypadku remisu wygrywa gracz z większą liczbą Zasobów. Jeśli podliczenie Zasobów nie wyłania zwycięzcy, to wygrywa gracz z największą liczbą Lokacji. Jeśli nadal jest remis, to gracze wspólnie wygrywają.

Najważniejsza zasada: Wszelkie zasady opisane na planszy Frakcji i kartach są ważniejsze od zasad ogólnych w instrukcji.

PRZYKŁADOWO: większość Akcji można wykonać 1 raz podczas tury, ale w opisie karty WRAK STATKU jest informacja, że można jej użyć 2 razy. Więc informacja na karcie WRAK STATKU jest ważniejsza — należy pominąć zasadę główną z instrukcji i wykonać działanie 2 razy.

Poniżej znajduje się szczegółowy opis niektórych kart, które mogą być niejasne:

ŁOWCY SKÓR


Karty Akcyjne, z których usunięto Zasoby mogą zostać użyte ponownie w tej rundzie.

FUNDAMENT


Ta Lokacja nie posiada żadnego Typu. Można ją Przebudować w dowolną Lokację oraz

dowolna Lokacja może zostać przebudowana w Fundament.

DOSTAWCY


Po Zbudowaniu tej Lokacji, jej zdolność Produkcyjna nie jest aktywowana, gdyż inni gracze nic w tym momencie nie Produkują. Otrzymujesz tylko Bonus za Zbudowanie.

UKRYTA KUŹNIA


Ta Lokacja jest traktowana tak jak Lokacja z położonym na niej żetonem, czyli od razu ma obronę +1, no i nie można położyć kolejnego żetonu policji.

RADIOAKTYWNA KOLONIA


Ta Lokacja nie posiada żadnego Typu. Można ją Przebudować w dowolną Lokację oraz dowolna Lokacja może zostać przebudowana w Radioaktywną Kolonię.

Grę wydało polskie wydawnictwo Portal Games:

Portal Games wydaje wszystkie gry stworzone przez Ignacego Trzewiczka, a poza tym na polskim rynku odpowiada za tłumaczenie i dystrybucję wielu zagranicznych gier.

Strona wydawnictwa i sklep: sklep.portalgames.pl

Autorem gry jest Ignacy Trzewiczek,




Ignacy jest również autorem m.in. takich popularnych gier jak: